Information til forældre

Det er muligt at dit barn har evner til noget helt vildt stort, det er endda ret sandsynligt at det er sådan.

Information til forældre

Det er muligt at dit barn har evner til noget helt vildt stort, det er endda ret sandsynligt at det er sådan.

Dit barn laver fejl, du begår fejl, det er menskeligt at fejl. Jeg har valgt at skrive, som jeg skriver og lade stavefejl gå med online, da jeg gerne vil have mere tollerence overfor fejl, så det bliver okay at lave noget, som bagefter viser sig at være forkert. For at dit barn skal lære noget som helst, ser det ud til at fejl er en del af det.

Der er heldigvis mange ”ting og sager” der er godt ved skole og uddannelse. Der er desværre et område, der ligsom ødelægger alt andet og det er skolesystemet. To områder er stort set som dengang du gik i skole, indholdet (fagene) og en tidsplan (skoleskema). Det betyder at dansk, matematik, engelsk og naturfagene får mest plads og betydning. De fag er naturligvis vigtige til en vis grad. De er i første omgang vigtig for samfundet og i anden omgang vigtig for eleven. Det er fag, hvor der demo speech ideas er rigtig og forkert. Der er fag der ser ud til være endnu vigtigere for eleven og det er sport, drama, musik og kunst. Det er fag, hvor langt det meste sagtens kan ses som rigtigt, da det ofte har med et personligt udtryk at gøre, det er fag, der kan give dit barn mulighed for at udøve og øve sin kreativitet. Tidsplanen gør at det er bestemt hvornår hvilket fag er på og hvor. Så eleverne bliver altså lært/opdraget/tvunget til at pakke alt sammen, når det ringer, gå til et andet lokale og at pakke noget andet ud og beskæftige sig med noget (helt) andet. Overvej lige selv hvor ”fornuftigt” den måde ville være for et firma eller en forretning: Alle medarbejder pakker sammen og går et andet hen for at lave noget andet 4 – 7 gange hver dag. Så hvor effektiv tror du indlæringen er med sådan et system?

Langt de fleste skoler og uddannelser sluttes af med en prøve eller en eksamen, sådan hvad har du lært test. Og rigtig mange institutioner bruger det endda som en form for motivation. Og hvad er det så de lærer, er det noget der kan bruges, kan det bruges i hverdagen bagefter, kan eller skal det bruges i arbejdslivet? Det kan jo som bekendt være svært at spå, specielt om fremtiden. Så tænk tilbage, tænk tilbage til dit barns skolestart, hvilke muligheder var der dengang, hvilke muligheder er der i dag? Hvis udvikling går bare lige så hurtig de næste år, kan du så overhovedet forestille dig, hvilke muligheder der vil være, når dit barn er færdig med skole/uddannelse? Hvilket stortset er ligegyldigt, for indholdet er stortset det samme som da du gik i skole. Det er ret sandsynligt at du har gjort dig tanker om, hvordan det vil gå dit barn til eksamen, det er både godt og ganske naturligt. Jeg vil dog gerne lige tage dig med på en lille rejse ud til mulighedernes øer.

Det er nemlig meget muligt at dit barn har evner til at blive en meget anerkendt og bydt engageret kunstner, der slet ikke har brug for matematik eller engelsk gramatik.

Det kan være dit barn har evner til at blive en berømt opfinder, der synes at historie og geografi er tidsspild. Måske har dit barn unike musikalske evner, der kan medføre et herligt liv, hvor karakteren i kemi er så meget lige gyldig. Fodbold, håndbold, højdespring og andre former for sport, det kan være det falder helt naturligt for dit barn så fysisk velvære og fittnes er mere værd end en fysikkarakter.

Om 10 og 15 år bliver der giver nobelpriser i biokemi, det kan være dit barn, der får en af dem, så kan den biologiundervisning han/hun nu udsættes for være så meget til grin.
Eller dit barn har andre evner, der kan give succes inden for et andet område.

Det vil være fint nok med gode karakter på afslutningseviset, og hvis ikke, så har det mindre betydning, for det er et system, hvor det er tæt på umuligt at klare sig godt. Husk på dit barn kan have evnerne til noget i en ganske anden retning, noget der kan få rigtig stor betydning. Og, og og, det der rigtig tæller er vel om de beskæftiger sig med noget de kan lide, noget der gør dem tilfredse, måske endda lykkelige. Lige meget hvor umulig og kaotisk dit barn er i skolen/uddannelsen og livet som sådan, så husk på at han/hun gør sit bedste. Fortæl, måske før eksamen, dit barn at det kun er en eksamen, og du ved at han/hun har gjort det der var muligt. Vis og giv dit barn tiltro. En eksamen hver ændre eller fjerne dit barns evner og færdigheder. Husk på at dem der ”går lige gennem” uddannelsen og videre til ”drømmejobbet” også har fiasko, dårlige dage og ellers de instructional speech topics samme udfordringer som alle andre, så er det vel bedre at dit barn går efter noget hun/han har naturlige evner, glæde, lyst til?? Jeg er meget sikker på at vi som voksne skal huske på at øver man sig i det man er naturlig god til, kan man gå hen og blive en af de bedste (en expert) på det område. Træner man noget man har svært ved kan man måske blive sådan okay til det.

Appen her på hjemmesiden, kan hjælpe dit barn til at få en mere behagelig dag i skolen/uddannelsen.

Lad mig lige vise resultatet af en undersøgelse jeg er støt på, noget jeg synes er meget spændende. Vi lærer alle og det mere eller mindre hele tiden og vi har derfor alle erfaring med, hvordan vi lære nyt. Netop det blev undersøgt og her er et par at de gennemgående svar på hvordan lærte du nyt og ukendt stof og eller færdigheder?

  • Noget jeg selv ville lære.
  • Noget der betyder noget for mig.
  • Sikkere omgivelser.
  • Sjovt.
  • Kan bruges her og nu i min hverdag.
  • Når det passede mig.
  • Så længe det passede mig.
  • Mentor/guide

Og her er så hvad der foregår i skolen med den etikette der hedder ”at lære”.

  • Noget andre siger jeg skal lære.
  • Noget uden betydning for mig.
  • I klasseværelser.
  • Afgrænset i tid.
  • Begrænset i tid.
  • Uden relevans til livet uden for skolen.
  • Lærer styret.

Overvej lige om dit barn kan et eller andet næsten til perfektion. Det kan være chatte i sociale medier, tegne, spille (online)spil, lægge en makeup eller måske køre longboard og det på eget initiativ, uden lærer, prøver eller lektier. Det kunne fortælle dig at dit barn har evnen til at lære.

Free WordPress Themes, Free Android Games