Information til politikere
Skolen er et økosystem som er LEVENDE. Som du lavede en til Undervisere: Dine elever laver fejl, du begår fejl, jeg laver fejl og det er jo menneskeligt at fejl.Information til politikere
Det er menskeligt at fejle, du som politiker laver osse fejl, som du i offentligheden kan snakke dig ud af. Jeg har valgt at skrive som jeg skriver og lade stavefejl gå med online, da jeg gerne vil have mere tollerence overfor fejl, så det bliver okay at lave noget, som bagefter viser sig at være forkert.
Som jeg har oplevet skolesystem og stadig oplever det, så bliver fejl elever laver ”udråbt” som noget forkert, som i ”Det er vigtig at du ungår fejl”. Bliver fejl ofte nok kaldt forkert, er der mulighed for at eleven til sidst tænker noget i retningen af ”Okay, det mest effektive måde at lave så få fejl som muligt, er ved at lave så lidt som muligt”. Jeg er sikker på at du kan huske noget fra din skole- og uddannelse, og måske husker du osse, hvordan du har ”dukket dig” for at undgå at sige noget. Jeg oplever denne tilbagetrukkethed / lukkethed mere og mere jo ældre eleverne bliver. Som lærer kan jeg helt klart se at jo højere klassetrin, desto færre er aktiv med i timerne. Og for mig er det noget af en katastrofe, for jeg ved af egen erfaring at det er når jeg deltager aktivt, at jeg selv lærer noget, og du ved det samme.
Der er heldigvis mange ”ting og sager” der er godt ved skole og uddannelse. Der er desværre et område, der ligsom ødelægger alt andet og det er systemet. To områder er stort set som dengang du gik i skole, indholdet (fagene) og en tidsplan (skoleskema).
Lad os nu være både realistiske og up to date. Har skolesystemet ænderet sig siden eleverne i 7. klasse startede i skolen? Har f.eks. ”mobiltelefonen” med dens muligheder ænderet sig? Har samfundet som sådan ænderet sig. Var vi klar over (og til) denne udvikling for 7 år siden?
Langt de fleste skoler og uddannelser sluttes af med en prøve eller en eksamen, sådan hvad har du lært test. Og rigtig mange institutioner bruger det endda som en form for motivation. Og hvad er det så de lærer, er det noget der kan bruges, kan det bruges i hverdagen bagefter, kan eller skal det bruges i arbejdslivet? Det kan jo som bekendt være svært at spå, specielt om fremtiden. Så tænk tilbage, tænk 7 år tilbage, hvilke muligheder var der dengang, hvilke muligheder er der i dag? Hvis udviklingen går bare lige så hurtig de næste år, kan du så overhovedet forestille dig, hvilke muligheder der vil være, når elever i 7. klasse er færdige med skole/uddannelse? Hvilket stortset er ligegyldigt, for indholdet i skolen er stortset det samme som da du gik i skole. Jeg vil lige tage dig med på en lille rejse ud til mulighedernes øer.
Det er nemlig meget muligt at Luise har evner til at blive en meget anerkendt og engageret kunstner, der slet ikke har brug for matematik eller engelsk gramatik. Det kan være Martin har evner til at blive en berømt opfinder, der synes at historie og geografi er tidsspild. Måske har Line unike musikalske evner, der kan medføre et herligt liv, hvor karakteren i kemi er så meget lige gyldig. Fodbold, håndbold, højdespring og andre former for sport, det kan være det falder helt naturligt for Nina så fysisk velvære og fittnes er mere værd end en fysikkarakter.
Om 10 og 15 år bliver der giver nobelpriser i biokemi, det kan være Kevin, der får en af dem, så kan den biologiundervisning han/hun nu udsættes for være så meget til grin.
Eller Dennis har andre evner, der kan give succes inden for et andet område.
Det vil være fint nok med gode karakter på afslutningseviset, og hvis ikke, så har det mindre betydning, for det er et system, hvor det er tæt på umuligt at klare sig godt. Jeg er meget sikker på at øver man sig i det man er god til, kan man gå hen og blive en af de bedste (en expert) på det område. Træner man noget man har svært ved kan man måske blive sådan okay til det. Husk på at dem der ”går lige gennem” uddannelsen og videre til ”drømmejobbet” også har fiasko, dårlige dage og de samme udfordringer som alle andre, så er det vel bedre at gå efter noget man har naturlige evner, glæde ved, lyst til??
Tilbage til det samfundsmæssige og det du måske kan overveje som politiker, er at med den rasende hurtige udvikling og umuligheden ved at spå om fremtiden, så er der i dag endnu mere brug for (unge) mensker, der tænker selv. Vi får mere og mere brug for nogen der er kreative og modige nok til at forsøge sig med noget der aldrig er set før.
Måske er du en, der gerne sådan film, der foregik i fremtiden. Dengang smilede du sikkert ved de ”fantastiske” ting og sager der var med i filmen. Og i dag?