Information til underviser
Dine elever laver fejl, du begår fejl, jeg laver fejl og det er jo menskeligt at fejl.Information til underviser
Dine elever laver fejl, du begår fejl, jeg laver fejl og det er jo menskeligt at fejl. Jeg har valgt at skrive som jeg skriver og lade stavefejl gå med online, da jeg gerne vil have mere tollerence overfor fejl, så det bliver okay at lave noget, som bagefter viser sig at være forkert.
Som jeg har oplevet skolesystem og stadig oplever det, så bliver fejl som eleverne laver ”udråbt” som noget forkert, som i ”Det er vigtig at du ungår fejl”. Bliver fejl ofte nok kaldt forkert, er der mulighed for at eleven til sidst tænker noget i retningen af ”Okay, det mest effektive måde at lave så få fejl som muligt, er ved at lave så lidt som muligt”. Jeg er sikker på at du som underviser oplever denne regresion mere og mere jo ældre eleverne bliver. Som lærer kan jeg helt klart se at jo højere klassetrin, desto færre er aktiv med i timerne. Og for mig er det noget af en katastrofe, for jeg ved af egen erfaring at det er når jeg deltager aktivt, at jeg selv lærer noget, og du ved det samme.
Der er heldigvis mange ”ting og sager” der er godt ved skole og uddannelse. Der er desværre et område, der ligsom ødelægger alt andet og det er systemet. To områder er stort set som dengang du gik i skole, indholdet (fagene) og en tidsplan (skoleskema).
Lad os nu være både realistiske og up to date. Har skolesystemet ænderet sig siden 7. klasse startede i skolen? Har f.eks. ”mobiltelefonen” med dens muligheder ænderet sig? Har samfundet som sådan ænderet sig. Var vi klar over (og til) denne udvikling for 7 år siden?
Langt de fleste skoler og uddannelser sluttes af med en prøve eller en eksamen, sådan hvad har du lært test. Og rigtig mange institutioner bruger det endda som en form for motivation. Og hvad er det så de lærer, er det noget der kan bruges, kan det bruges i hverdagen bagefter, kan eller skal det bruges i arbejdslivet? Det kan jo som bekendt være svært at spå, specielt om fremtiden. Så tænk tilbage, tænk tilbage til dit barns skolestart, hvilke muligheder var der dengang, hvilke muligheder er der i dag? Hvis udvikling går bare lige så hurtig de næste år, kan du så overhovedet forestille dig, hvilke muligheder der vil være, når dit barn er færdig med skole/uddannelse? Hvilket stortset er ligegyldigt, for indholdet er stortset det samme som da du gik i skole.
Det er ret sandsynligt at du har gjort dig tanker om, hvordan det vil gå dit barn til eksamen, det er både godt og ganske naturligt. Jeg vil dog gerne lige tage dig med på en lille rejse ud til mulighedernes øer. Det er nemlig meget muligt at dit barn har evner til at blive en meget anerkendt og bydt engageret kunstner, der slet ikke har brug for matematik eller engelsk grammatik.
Det kan være dit barn har evner til at blive en berømt opfinder, der synes at historie og geografi er tidsspild. Måske har dit barn unikke musikalske evner, der kan medføre et herligt liv, hvor karakteren i kemi er så meget lige gyldig. Fodbold, håndbold, højdespring og andre former for sport, det kan være det falder helt naturligt for dit barn så fysisk velvære og fitness er mere værd end en fysikkarakter.
Om 10 og 15 år bliver der givet nobelpriser i biokemi, det kan være dit barn, der får en af dem, så kan den biologiundervisning han/hun nu udsættes for være så meget til grin.
Eller dit barn har andre evner, der kan give succes inden for et andet område.
Det vil være fint nok med gode karakter på afslutningsbeviset, og hvis ikke, så har det mindre betydning, for det er et system, hvor det er tæt på umuligt at klare sig godt. Husk på dit barn kan have evnerne til noget i en ganske anden retning, noget der kan få rigtig stor betydning. Lige meget hvor umulig og kaotisk dit barn er i skolen/uddannelsen og livet som sådan, så husk på at han/hun gør sit bedste. Fortæl, måske før eksamen, dit barn at det kun er en eksamen, og du ved at han/hun har gjort det der var muligt. Vis og giv dit barn tiltro. En eksamen hverken ændre eller fjerne dit barns evner og færdigheder. Husk på at dem der ”går lige gennem” uddannelsen og videre til ”drømmejobbet” også har fiasko, dårlige dage og ellers de samme udfordringer som alle andre, så er det vel bedre at dit barn går efter noget hun/han har naturlige evner, glæde, lyst til?
Hjemmesiden her, kan hjælpe dine elever til at få en mere behagelig dag i skolen/uddannelsen, og en sideeffekt er at du får mere ro i timerne til dem der rent faktisk gerne vil lære.